Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Informacje o geometrii kół

Co to jest geometria kół i jak się ją ustawia?

Pewnie większość z nas słyszała kiedyś pojęcie geometria kół, jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawę, co to tak naprawdę ono oznacza. Podstawowymi parametrami ustawienia kół w aucie są: zbieżność kół, kąt ich pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.Prawidłowe ustawienie geometrii kół decyduje o stabilności samochodu, precyzji prowadzenia i bezpieczeństwie jazdy. Najważniejszym parametrem geometrii jest zbieżność czyli relacja wzajemnego ustawienia kół przednich i tylnych. Zbieżność regulowana jest przy pomocy drążków kierowniczych. W nowoczesnych samochodach jest on jedynym parametrem do regulacji i decyduje o stabilności przy jeździe na wprost oraz o oporach toczenia i zużyciu opon. Następnym parametrem geometrii jest kąt pochylenia kół. Zły kąt pochylenia kół może powodować ściąganie pojazdu, nadmierne dociążenie łożysk kół oraz szybsze zużycie opon. Ustawienia geometrii kół dokonuje się za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, drążków zbieżności, a także dokręcając lub odkręcając śruby mocujące wahacz.

Właściwie ustawiona geometria kół gwarantuje bezpieczeństwo, pewne prowadzenie i prawidłowe zużycie opon.

Kiedy należy sprawdzać geometrię?

Żadnej usterki w naszym aucie nie możemy lekceważyć, a tym bardziej źle ustawionej geometrii. Dlatego kontrolę ustawienia kół zaleca się przeprowadzać raz w roku. Skutkiem zaniedbania takiego stanu może być niespodziewane zachowanie się samochodu na drodze np. wpadnięcie w poślizg lub nagłe opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.

Geometrię najlepiej kontrolować raz w roku, a koniecznie w przypadku:

  • uderzenia kołami w wysoki krawężnik
  • wjechania w drogową dziurę
  • niewielkiej kolizji
  • zakupu używanego samochodu

Aby uniknąć niemiłych niespodzianek, kontrolujmy geometrię kół profilaktycznie raz w roku. Należy pamiętać, że sprawność techniczna naszego auta przyczyni się nie tylko do uniknięcia niespodziewanych awarii, ale przede wszystkim zapewni nam bezpieczeństwo na drodze.

Jak rozpoznać czy zbieżność kół jest dobrze ustawiona?

Najczęściej objawem wadliwej geometrii lub zbieżności kół jest:

  • opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą – nierówno ustawiona kierownica do jazdy na wprost
  • nierównomierne zużycie opon widoczne szczególnie na kołach przednich
  • ściąganie pojazdu na równej nawierzchni drogi.

Jednym z najczęściej spotykanych objawów złej geometrii jest ściąganie auta. Jeżeli ma miejsce taka sytuacja, że gdy na równej drodze puścimy koło kierownicy, auto zaczyna skręcać, to możemy przypuszczać, że winę za taki stan rzeczy ponosi głównie złe ustawienie kątów pochylenia kół.

Kolejnym objawem niewłaściwego ustawienia geometrii jest opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicą. Jeśli podczas pokonywania zakrętów słyszymy popiskiwanie opon, w takiej sytuacji również powinniśmy udać się do serwisu. Gdy przy wyprostowanych kołach podczas najechania na krawężnik lub dziurę zauważmy gwałtowną zmianę położenia kierownicy, wtedy również zalecane jest sprawdzenie geometrii kół. Kolejnym skutkiem nieprawidłowej geometrii kół jest skrócenie żywotności opon. Widocznym symptomem jest w tym przypadku nierównomierne zużycie bieżnika po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony.

WAŻNE

Źle ustawiona geometria może być bardzo niebezpieczna w czasie jazdy i dodatkowo niszczy elementy zawieszenia pojazdu.