Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Nadeszła jesień a z nią plucha

Twoje auto, jak to sugerują nasze doświadczenia, nie bardzo lubi taką pogodę, zwłaszcza, gdy jego metryka mówi, że ma już swoje lata. Jesień to postępująca korozja, zawilgocone wnętrze i problemy z elektryką. Dobrze przestrzegać kilku zasad, aby samochód nie sprawiał jesienią żadnych przykrych niespodzianek.

Przede wszystkim sprawdź elektrykę. Mechanik powinien skontrolować stan akumulatora i systemu ładowania prądu. Nikt nie chce stać w deszczową noc na poboczu i “szukać” prądu w samochodzie. Drugim punktem jest kontrola oświetlenia, w tym świateł przeciwmgielnych, stopu i świateł drogowych. Dni są krótki, mgliste i ponure, natomiast wieczory deszczowe i długie. Oświetlenie i elektrykę sprawdź na stacji diagnostycznej, a w miarę potrzeb wymień żarówki na nowe i zweryfikuj stan i ustawienie reflektorów.
Jesienią bardzo ważny jest stan wycieraczek, latem używanych sporadycznie, natomiast bezcennych jesienią. Twarde, zużyte gumy piór nie pomogą w odprowadzaniu wody z szyby, przeciwnie, będą mazać szyby, utrudniając lub uniemożliwiając widoczność.

Opony należy wymienić na zimowe, gdy temperatura spadnie poniżej siedmiu stopni Celsjusza, ale zanim nastaną śniegi i mrozy. Dzięki temu, po pierwsze, unikniesz nierównej walki z samochodem próbującym jechać po śniegu na letnich oponach, bo wówczas twój samochód i jego letnie opony próbują przejąć władzę nad kierunkiem jazdy, pozwalając, by auto poruszało się w dowolną stronę, niezależnie od chęci i zamiarów kierowcy, a po drugie, unikniesz kolejek w zakładzie wulkanizacyjnym. Uwierz, wielu kierowców budzi się z dopiero z nadejściem śniegu i nagle przypomina sobie, że to już czas na sezonową zmianę opon. Sprawdź przy okazji głębokość bieżnika w swoich oponach, nie powinien mieć mniej niż 4 mm, a także skontroluj ciśnienie w oponach.

Płyny eksploatacyjne w samochodzie powinny być wymienione na zimowe, a te, które zostają w twoim pojeździe, powinny mieć skontrolowane stężenie. W układzie chłodzenia powinien znaleźć się płyn sprawdzony pod względem temperatury krzepnięcia. W spryskiwaczach płyn letni powinien być zastąpiony przez płyn zimowy. Dzięki niemu unikniesz uszkodzeń spowodowanych zamarzniętą cieczą w układzie. Istotna jest wymiana oleju silnikowego, która powinna być przeprowadzana zgodnie z terminami, dzięki czemu silnik będzie lepiej chroniony w niskich temperaturach. Jesienią również warto zadbać o wymianę oleju w skrzyni biegów.

Skoro już kontrolujesz swoje auto, sprawdź stan klimatyzacji oraz układu ogrzewania. Dzięki temu unikniesz jazdy w zimnej kabinie. Zmień dywaniki na gumowe, które łatwiej oczyścić z błota oraz wody, a poza tym, wilgoć unosząca się z nich nie zaparuje szyb. Wymień również filtr kabinowy.

Powinieneś udać się z profilaktyczną wizytą do serwisu samochodowego. Mechanik powinien sprawdzić stan zawieszenia samochodu, układu kierowniczego a także stan hamulców, klocków, tarczy oraz poziom i stan płynu hamulcowego.