Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Zadbaj o instalację LPG przed mrozem

LPG to mieszanka propanu i butanu. Jako paliwo charakteryzuje się wyższą liczbą oktanów niż benzyna, nie rozpuszcza oleju silnikowego i nie ma wpływu na odkładanie się zanieczyszczeń w komorze spalania.

Procentowy udział tych gazów w mieszance ma wpływ na jakość paliwa i ekonomikę jazdy. Temperatura parowania dla propanu wynosi -42 stopnie C, butan paruje w temperaturze powyżej -6 stopni C. Zbyt duża zawartość butanu w mieszance paliwowej powoduje spadek ciśnienia w zbiorniku, a co za tym idzie, zwiększenie zużycia paliwa zimą, co sugeruje, że stacja na której tankujemy, dostarcza paliwo słabszej jakości w przypadku.

Przegląd instalacji gazowej zrobiony przed zimą pozwoli ograniczyć zużycie gazu, pozwoli też zminimalizować groźbę uszkodzeń silnika.

Autogaz pozwala na bezawaryjną jazdę samochodem przez wiele lat, pod warunkiem regularnych przeglądów i serwisu instalacji. Niektóre elementy samochodów zasilanych gazem zużywają się zdecydowanie szybciej, niż w autach jeżdżących na benzynę.

Przeglądy techniczne samochodu elementów niezależnych od instalacji gazowej

Co 15 – 20 tysięcy kilometrów trzeba wymienić świece zapłonowe w aucie zasilanym gazem, dlatego, że taki silnik pracuje w wyższych temperaturach niż standardowe, powstające przy spalaniu benzyny. Wyjątkiem są świece irydowe lub platynowe, które mogą wytrzymać przy jeździe na gazie nawet 50 tysięcy kilometrów. Posiadacze samochodów z instalacją gazową częściej też muszą wymieniać olej silnikowy, który również, ze względu na wyższe temperatury oraz siarkę zawartą w paliwie szybciej się zużywa. Przy wymianie oleju silnikowego można pamiętać, że do silników zasilanych LPG doskonale nadają się oleje silnikowe przeznaczone do silników benzynowych. Nie trzeba stosować olei dedykowanych silnikom napędzanych gazem. Auta zasilane gazem, przy dużych przebiegach mogą mieć większe zużycie oleju. Objawem będą niebieskie spaliny z rury wydechowej po odpaleniu samochodu i przez pierwszych kilka kilometrów jazdy. Przyczyną może być stwardnienie uszczelniaczy na trzonkach zaworowych. Aby je wymienić, trzeba rozebrać głowicę cylindrów, wymontować zawory, dokonać wymiany uszczelniaczy i skontrolować stan gniazd zaworowych. Podczas tych czynności konieczny jest często również demontaż paska rozrządu i założenie nowego, co wpływa na duży koszt tej naprawy. Podczas przeglądu instalacji gazowej warto też wymienić filtr powietrza, gdyż ma wpływ na spalanie paliwa i osiągi silnika, a łatwo go wymienić i nie jest drogi. Zabrudzony powoduje, że mniej powietrza dostaje się do cylindrów, a do silnika dostaje się zbyt bogata mieszanka, co również może być przyczyną spadku mocy silnika.

Przy każdym przeglądzie należy sprawdzić stan instalacji elektrycznej w samochodzie, skontrolować możliwe przebicia, sprawdzić stan osłonek przewodów.

Przeglądy instalacji trzeba robić terminach zalecanych przed producentów instalacji, pilnując ich zaleceń. Na przegląd należy udać się co najmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów od ostatniego przeglądu. Fakt, że przy nowej generacji instalacjach przerwy między przeglądami mogą być dłuższe, jednak lepiej nie lekceważyć instalacji, która ma istotny wpływ na życie twojego samochodu.

Podczas przeglądu serwisant sprawdzi detektorem szczelność instalacji na złączkach przewodów. Są różne sposoby na sprawdzenie szczelności, jednak to przenośny detektor jest tym podstawowym. Sygnał dźwiękowy i świetlny określi miejsce, w którym urządzenie wykryło nieszczelność.

Konieczne kontrole i wymiana

Elementem, których wymianę trzeba zrobić podczas przeglądu, są filtry. Poza instalacją z sekwencyjnym wtryskiem gazu, czyli instalacją IV generacji, w której znajdują się filtr fazy ciekłej oraz filtr fazy lotnej, we wszystkich instalacjach LPG znajduje się tylko jeden filtr: fazy ciekłej. Filtr fazy ciekłej wymienić należy po przejechaniu 30 tysięcy, a filtr fazy lotnej po około 15 do 20 tysięcy kilometrów. Wymianę filtrów należy przeprowadzić w serwisie, gdyż może się wiązać ze zmianą ustawień instalacji. Objawem mocno zanieczyszczonych filtrów instalacji będzie spadek mocy przy przyspieszaniu, nierówna praca silnika. Czasem silnik może gasnąć podczas pracy na gazie.

Aby uniknąć tankowania paliwa gorszej jakości, mocno zanieczyszczonego, w autogaz zaopatruj się na sprawdzonych stacjach, lejąc do zbiornika produkt dobrej jakości. Gaz tankowany jest w postaci ciekłej, dopiero ciśnienie panujące w zbiorniku powoduje, że gaz płynie po otwarciu zaworów do parownika, w którym ulega podgrzaniu, i przechodzi w stan lotny. W postaci lotnej zasysany jest z powietrzem do silnika, do komory spalania. Pamiętaj też, że zbiornik na gaz nie może być używany dłużej niż przez 20 lat, a po każdych 10 należy albo go wymienić na nowy, albo ponownie zalegalizować.

Na końcu przeglądu instalacji dokonuje się regulacji instalacji gazowej, oceniając pracę silnika zarówno podczas pracy na benzynie, jak i na gazie. Dodatkowo przeprowadza się analiza spalin. Dzięki temu auto będzie przynosiło spodziewane oszczędności.

W instalacjach I i II generacji nierówna praca silnika na biegu jałowym może wskazywać na zużycie membran w reduktorze, a problem z rozruchem samochodu wyposażonego w instalację II generacji przy niskich temperaturach może świadczyć o nieprawidłowym doborze emulacji sondy lambda, nieodpowiedniego doboru elementów instalacji wtrysku gazu (IV generacja), zużyciu elementów instalacji lub nieszczelności w układzie dolotowym powietrza lub lotnego gazu.

Co kilka lat trzeba sprawdzić i ewentualnie wymienić reduktor, czyli parownik, oraz listwę wtryskiwaczy, które wytrzymują około 80 tysięcy kilometrów. Regeneracja reduktora to koszt około 200 złotych, za nowy trzeba zapłacić od 250 do 400 złotych. Do tego należy doliczyć koszt robocizny, przeglądu i regulacji instalacji gazowej. Przy wymianie parownika należy również wymienić przewody wodne w układzie chłodzenia. Listwę wtryskiwaczy wymienia się na nową, co oznacza koszt rzędu od 150 do 400 złotych. O jej zużyciu świadczy choćby głośniejsza praca silnika.

Zimą koniecznie trzeba pamiętać o kilku zasadach:

  • Zimny silnik uruchamiać na benzynie
  • W układzie chłodzenia silnika należy stosować niezamarzający płyn
  • Wymian filtra powietrza zgodnie z normami przyjętymi dla danego modelu pojazdu
  • Wymiana filtrów gazu co 15 tysięcy kilometrów
  • Kontrola stanu układu zapłonowego
  • Tankowanie paliwa dobrej jakości