Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Wiesz, po czym poznać uszkodzony zawór EGR? Czy można go naprawić?

Czy zepsuty zawór EGR można naprawić? I po czym poznać, że zawór odmówił posłuszeństwa? Mimo, że zawór recyrkulacji gazów wylotowych nie jest nowym wynalazkiem, nie każdy wie, co to jest, za co odpowiada i jakie są możliwości jego naprawy. Podpowiadamy.

Zawór recyrkulacji gazów wylotowych nie jest nowością, wręcz przeciwnie, montowany jest w samochodach od lat 80-tych, z tym, że w starszych modelach aut jego naprawa nie jest niczym skomplikowanym, rzadko też wiąże się z wymianą mechanizmu. Zadaniem EGR jest obniżenie temperatury w komorze spalania oraz obniżenie wartości emitowanych w spalinach szkodliwych substancji. Dzięki temu jednostka napędowa pracuje sprawnie i bez przeszkód. Obrazowo i skrótowo mówiąc, zawór EGR odpowiada za ponowne wprowadzenie spalin do cylindrów. Obniża to emisję szkodliwych tlenków azotu o kilkadziesiąt procent. Spaliny, które wracają do silnika, muszą być starannie kontrolowane pod kątem ich ilości. W chwili, gdy EGR zaczyna szwankować, ilość ta przestaje być kontrolowana, dlatego szybko dają znać o sobie typowe objawy usterki.

Typowe objawy usterki zaworu EGR

Typowe objawy usterki zaworu EGR to kontrolka “Check Engine” na pulpicie, nagły, permanentny spadek mocy lub nagłe, krótkotrwałe spadki mocy. Z rur wydobywa się czarny dym (w przypadku Diesla), a silnik gasnie na wolnych obrotach. Trochę wygląda to tak, jakby silnik się dławił, tracił moc przy dodawaniu gazu, bo właśnie wówczas silnik gaśnie lub traci moc.

Jak działa zawór EGR?

Zawór EGR odpowiada za dostarczenie właściwej ilości spalin do komory spalania podczas jazdy ze stałą prędkością, kiedy to nie wykorzystuje się pełnej mocy silnika. Podczas biegu jałowego lub po wciśnięciu pedału gazu zawór powinien być zamknięty. Kiedy zawór zawiesi się lub zapchana w pozycji otwartej, kontroli nad ilością spalin dostarczanych do cylindrów nie ma praktycznie żadnej. Wówczas dają o sobie znać wszystkie wspomniane dolegliwości auta. Co ciekawe, do usterek EGR rzadziej dochodzi wśród użytkowników aut preferujących dynamiczna jazdę. Zawór, zablokowany w pozycji otwartej jest stosunkowo łatwy do naprawienia. Teoretycznie łatwiejszy do niego dostęp, wystarczy więc go tylko dokładnie wyczyścić, usuwając zalegający nagar.

Proces i koszty naprawy awarii zaworu EGR

Problemy z zaworem pojawiają się po przejechaniu od 100 do 150 tysięcy kilometrów. Czas jego bezawaryjnej pracy uzależniony jest od modelu samochodu, warunków jego eksploatacji, ale też od stylu jazdy kierowcy. W większości proces naprawy jest taki sam dla wszystkich samochodów. Jednak dla starszych samochodów jest to operacja mało skomplikowana, dla nowoczesnych konstrukcji nieco bardziej. w starszych samochodach wystarczy wykręcić zawór i dokładnie go wyczyścić, a po ponownym montażu będzie działał bez zarzutu przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Cała operacja kosztuje kilkaset złotych.

Naprawa zaworu EGR w nowoczesnych konstrukcjach

W nowoczesnych konstrukcjach naprawa bywa bardziej skomplikowana, a czyszczenie zaworu nie daje satysfakcjonujących rezultatów. Do urządzenia utrudniony jest dostęp, a samo czyszczenie nie wystarcza na długo. Często koszt powiększony jest o dłuższy czas pracy mechanika, co oznacza, że sensowniej szym rozwiązaniem może być wymiana całego elementu. Koszt naprawy systemu EGR zamyka się w przedziale między 100 a 2500 złotych, zawór sterujący to koszt od 200 do 800 złotych. Nie warto również posiłkować się elementami regenerowanymi i niewiadomego pochodzenia, ze względu na fakt, że ich jakość może być problematyczna.
Aby wyczyścić zawór, należy go zdemontować. Następnie należy usunąć szlam olejowy, dokładnie oczyścić go z zanieczyszczeń przy pomocy specjalnego preparatu i pędzelka. Trzeba dokładnie sprawdzić uszczelki i opaski zaciskowe, a te, które noszą ślady zużycia należy po prostu wymieniać. Profilaktycznie należy go czyścić co 80 tysięcy kilometrów. Niekiedy rozwiązaniem jest zaślepienie zaworu EGR, jednak w nowoczesnych konstrukcjach wiąże się to z występowaniem stałego błędu w systemie kontroli spalin, którego nie można skasować. Konieczna staje się modyfikacja oprogramowania sterownika, jednak jest to rozwiązanie doraźne. Często wzrasta zużycie paliwa, stale pali się kontrolka “Check Engine”. Jest to więc rozwiązanie nie do końca skuteczne, aczkolwiek brak spalin odprowadzanych do kolektora dolotowego wiąże się ze znacznym wzrostem mocy silnika.