Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Jakie samochody są najlepsze pod LPG?

Nie każde auto będzie dobrze funkcjonować pod instalacją gazową. Które samochody są najlepsze pod LPG?
Już jakiś czas temu diesel przestał być w oczach wielu kierowców opłacalnym rozwiązaniem. Drogie części eksploatacyjne, a także coraz większe kwoty, które zostawiali oni na stacjach benzynowych sprawiły, że zaczęli oni poszukiwać innych rozwiązań. Znacznie mniej awaryjne okazały się auta na benzynę, a przy możliwości zamontowania na takim silniku instalacji gazowej, koszt jazdy mógł być obniżony nawet dwukrotnie. Jednak nie we wszystkich autach, które są dostępne na rynku można zainstalować LPG i cieszyć się obniżonymi rachunkami i prawidłową pracą, dlatego w tym artykule odpowiemy na pytanie, jakie auto pod LPG jest najlepsze.

Auto pod LPG – na co zwrócić uwagę?

Niektórzy właściciele pojazdów chcą zmienić rodzaj napędu samochodu po dłuższym czasie użytkowaniu auta na benzynie. Inni kupują już auto z zamiarem instalacji LPG. Jeśli wybieramy samochód pod kątem LPG, warto jest przyjrzeć się bliżej jego jednostce napędowej. Nie wszystkie bowiem – z różnych względów – dobrze działają na zasilaniu gazowym. Główną przyczyną problemów z LPG w niektórych samochodach jest jakość materiałów wykorzystanych do wykonania gniazd zaworowych. Zasilanie gazowe powoduje, że są one wystawione na bardziej intensywne i dłuższe działanie wysokich temperatur. Przy braku zastosowania odpowiednich materiałów, niektóre z nich mogą szybciej się zużywać, co dla właściciela auta będzie oznaczać kosztowne wymiany.

Jakie auto będzie zatem najlepsze pod LPG? Takie, którego silnik jest wyposażony w hydrauliczne przepychacze w układzie rozrządu. Dzięki nim możliwe jest zachowanie odpowiedniego luzu, a także zachowanie zaworów w takiej pozycji, w której mają one zawsze kontakt z gniazdami. Gniazda są elementami chłodzonymi, dlatego ich kontakt z zaworami powoduje, że łatwiej jest zachować im prawidłowe wartości temperatury i tym samym instalacja LPG nie wpływa na ich zużycie w takim stopniu, jak miałoby to miejsce w innych autach. W samochód z hydraulicznymi przepychaczami warto również zainwestować ze względów ekonomicznych – jego koszty obsługi są niższe, gdyż nie wymaga on okresowych kontroli i regulacji powstałych luzów.

Posiadanie auta z silnikiem wyposażonym w hydrauliczne przepychacze nie jest jednak warunkiem koniecznym do instalacji gazu. Jednak bez wątpienia jest ono zalecane. Poniżej przedstawiamy Wam zestawienie aut, które dobrze będą radzić sobie pod LPG.

Honda: silnik 2.0/150-156 KM

Samochody od Hondy należą do tych mało wymagających pod kątem instalacji LPG. Gaz można zainstalować w praktycznie każdym samochodzie na silniku benzynowym tego producenta. Warunkiem do prawidłowego działania instalacji LPG w Hondzie jest system lubryfikacji – smarowanie zaworów. Bez niego nawet przyjemnie działająca na gazie Honda będzie mieć dość szybko problem ze szczelnością zaworów, a to może być nie tylko dla nas kosztowne, ale również potencjalnie niebezpieczne.

Za system lubryfikacji będziemy musieli zapłacić dodatkowo, jednak zagwarantuje on nam prawidłowe działanie instalacji gazowej.

Mitsubishi: silniki 1.6 16V/98-117 KM

Podobnie, jak Honda, silniki Mitsubishi uznawane są za dobrze współpracujące z gazem. LPG z tych autach można zakładać nawet na zlecenie importera. Tutaj jednak również – jak w przypadku Hondy – spotkamy się z koniecznością wykonania montażu dodatkowego systemu zabezpieczającego przed zbyt szybkim zużyciem zaworów.

Konieczność wykonania dodatkowych systemów podwyższa koszt instalacji, jednak sprawia, że auto działa bezpiecznie i sprawnie. Dużym plusem montażu LPG na silnikach Mitsubishi jest fakt, że założoną instalacją można w łatwy sposób sterować w oparciu o sygnały z komputera jednostki napędowej lub na bazie podciśnienia w układzie dolotowym. Najlepszym rozwiązaniem dla tego rodzaju silników – które po części redukują problem związany z przegrzewaniem się zaworów – są te instalacje, które pozwalają na wtrysk gazu w stanie ciekłym. Dzięki temu temperatura zaworów nie podwyższa się w tak dużym stopniu, jak w tradycyjnych instalacjach.

Opel i Chevrolet: silnik 1.8/140 KM

Silniki Opla i Chevroleta również nie należą do zbyt wymagających, jeśli chodzi o wymagania dotyczące instalacji LPG. W typie silnika podanym powyżej nie spotkamy innowacyjnych rozwiązań technicznych, co sprawia, że możliwe jest zainstalowanie w autach wyposażonych w niego nawet starszych generacji instalacji gazowych. Są one bardziej przyjazne dla klienta pod względem ceny, co sprawia, że instalacja gazu w tych samochodach będzie znacznie tańsza niż choćby w „japończykach”. Najbardziej optymalnym wyborem dla tego typu silnika będzie instalacja z lotnym, sekwencyjnym wtryskiem gazu.

Audi, Seat, Skoda i Volkswagen: silnik 1.6 MPI/102 KM

Silnik produkcji Volkswagena bardzo dobrze sprawdza się pod instalacjami gazowymi już od wielu lat. Występuje on zarówno w Audi, Seacie, Skodzie, jak i oczywiście samym Volkswagenie. Motor bardzo dobrze znosi eksploatację na gazie, czego dowodem jest wprowadzenie u niektórych marek możliwości zainstalowania LPG już u producenta.

Citroen: silnik 2.0/140 KM

Całkiem dobrze na instalacji gazowej będzie współpracować silnik Citroena. Stary typ silnika, który został wprowadzony do produkcji w latach 90, będzie pozwalał na instalację nawet popularnych LPG w atrakcyjniejszych cenach. Nieco gorzej – jeśli chodzi o Citroena – sprawdzi się natomiast następca silnika 2.0/140 KM – 1.6 THP. Jest on wyposażony we wtrysk bezpośredni, który jest trudny do przystosowania do pracy na LPG.

Decydując się na montaż gazu na Citroenie, warto zainwestować w LPG co najmniej IV generacji, co pozwoli nam uniknąć problemów podczas eksploatacji auta – np. wystąpienia płomienia wstecznego i zapłonu w kolektorze dolotowym.

Fiat: silnik 1,4 8V/77 KM

Silnik 1.4 jest montowany w wielu samochodach Fiata. Posiada luzy zaworowe, jednak w dalszym ciągu całkiem nieźle spisuje się na zasilaniu gazowym. Bardzo dobrze wypada tutaj również silnik 1.2 8V i 1.1 8V, które spotykane są w samochodach Dacii i Fiata. Silniki Fiata wyposażone są w 8-zaworowy rozrząd i prostą konstrukcję. Dodatkowo, regulacja zaworów jest stosunkowo łatwa i tania. Co więcej, sam producent oferuje dla nowych samochodów możliwość wyposażenia ich w instalację gazową, co potwierdza niejako fakt, że auta te bardzo dobrze funkcjonują na tego rodzaju zasilaniu.

Ford: silnik 1.6/105-125 KM

Nowszy silnik Forda 1.6/105-125 KM – w przeciwieństwie do swoich poprzedników – całkiem nieźle radzi sobie z gazem. Dawniej w Fordzie bardzo problematyczne przy instalacjach gazowych były zawory, które szybko się nagrzewały i zużywały. W obecnych silnikach takich, jak 1.6/105-125KM możemy pokusić się o instalację gazu, jednak pod warunkiem, że będzie ona umożliwiała wtrysk substancji w fazie ciekłej. Dzięki temu trwałość głowicy, jak i zaworów nie będzie zagrożona. Koszt instalacji gazu z wtryskiem w stanie ciekłym jest wyższy niż w przypadku innych instalacji, jednak z pewnością zagwarantuje bezpieczeństwo i wytrzymałość jej działania.