Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Przekładnie kierownicze – jakie objawy ma zepsuta przekładnia kierownicza?

Przekładnia kierownicza jest ważnym elementem każdego samochodu. Odpowiada między innymi za sprawne działanie kierownicy nie tylko podczas jazdy na wprost, ale też przy skręcaniu. Jakie objawy ma zepsuta przekładnia kierownicza? Jak je rozpoznać?

Żywotność przekładni kierowniczej

Co do żywotności przekładni kierowniczej zdania są podzielone i to dość wyraźnie. Niektórzy uważają, że nowa przekładnia kierownicza jest w stanie wytrzymać od 100 tys. do 150 tys. przejechanych km. Natomiast druga grupa uważa, że przekładnia kierownicza straci swoje właściwości nie przekraczając 100 tys. przejechanych km. Różnice zdań biorą się stąd, że żywotność przekładni kierowniczej zależna jest od wielu czynników takich jak jakość użytych części oraz techniki jazdy. W niektórych przypadkach przekładnia kierownicza może ulec uszkodzeniu bardzo szybko. Najważniejsze wtedy jest szybkie reagowanie na wysyłane sygnały, ponieważ ignorując je możemy stworzyć niebezpieczeństwo nie tylko dla nas samych, ale też dla osób poruszających się w ruchu drogowym. W takim przypadku najlepiej udać się do serwisu przekładni samochodowych. Zapraszamy więc do zapoznania się z naszą ofertą regeneracji przekładni kierowniczych.

Objawy awarii przekładni kierowniczej

Objawy awarii przekładni kierowniczej mogą być różne i jest ich wiele. Jednak nie każdy musi oznaczać naprawę lub wymianę przekładni kierowniczej. Jeśli chcemy to samodzielnie możemy zdiagnozować jej stan. Musimy uważnie przyjrzeć się naszemu samochodowi podczas jazdy. Większość objawów da się wyczuć lub usłyszeć. Oto kilka z nich:

listwa zębata

Zużyta listwa zębata

Zużyta listwa zębata objawia się zazwyczaj podczas jazdy na wprost. Uszkodzeniu nie ulega cała listwa a przeważnie 2 lub 3 zęby. Najczęściej możemy to zauważyć podczas jazdy na wprost. Luźne koło kierownicy oznacza, że podczas jazdy prosto kierowca przez cały czas musi korygować tor jazdy samochodu. Natomiast stuki kierownicy są bardziej widoczne po wyłączeniu silnika podczas szybszego ruchu kierownicą w prawo-lewo.

Zużycie elementów ślizgowych

Zużycie elementów ślizgowych możemy zauważyć podczas jazdy po nierównościach. Usłyszymy wtedy metaliczne odgłosy niezależnie od położenia koła kierownicy. Jeśli chcemy dokładniej sprawdzić, czy to ta usterka należy zgasić silnik samochodu, tak by nie zablokować kierownicy, otworzyć okno po stronie pasażera, zamknąć wszystkie drzwi i zacząć kołysać samochodem na boki. Powinniśmy wtedy usłyszeć odgłosy dochodzące z okolicy koła – drążków kierowniczych.

Wycieki płynu hydraulicznego

Wyciek płynu hydraulicznego z jednej strony może być spowodowany z wielu powodów. Najczęściej wbrew pozorom dochodzi do niego przez niedbalstwo mechaników samochodowych podczas montowania nowych drążków kierowniczych. Osłony przeciwkurzowe źle zamontowane rozpoczynają ciąg przyczynowo-skutkowy, który doprowadza do wycieku oleju.

 

Wyciek płynu hydraulicznego z dwóch stron może nastąpić z konkretnych przyczyn takich jak:

  • korozja listwy zębatej
  • uszkodzenia mechaniczne np. wygięcie listwy zębatej w łuk, które może być spowodowane kolizją lub wjechaniem kołem w dziurę
  • nadmierna eksploatacja przekładni kierowniczej np. podczas jazdy do oporu i niezwracanie uwagi na luzy koła kierownicy i stuki z przekładni kierowniczej
  • uszkodzona pompa wspomagania np. gdy do tłoka dostaną się opiłki aluminium
  • wycieki spowodowane nieszczelnościami np. nieszczelności pomiędzy połączeniem pompy wspomagania a zbiornikiem płynu hydraulicznego lub przewodami niskiego i wysokiego ciśnienia
  • wycieki z góry wałka rozdzielacza np. korozja rozdzielacza lub starty krzyżak (skrzypienie, opory, wyczuwalne przeskoki)

kierownica w aucie

Różna siła wspomagania

Różna siła wspomagania objawia się gdy łatwiej jest nam kręcić w jedną ze stron. Przyczyną różnej siły wspomagania w przekładni kierowniczej może być np. uszkodzony rozdzielacz. Kolejną przyczyną może być uszkodzona obudowa przekładni kierowniczej, która powstaje przez zamontowanie zbyt twardych pierścieni teflonowych na poszczególnych sekcjach rozdzielacza. Ostatnim objawem różnej siły wspomagania w przekładni kierowniczej jest fakt, że należy szarpnąć kierownicę, żeby wspomaganie zaczęło działać.

Brak wspomagania kierownicy

Brak wspomagania kierownicy jako awaria przekładni kierowniczej objawia się gdy uszkodzeniu ulega pompa wspomagania, gdy nieszczelny jest przewód wysokiego i niskiego ciśnienia w układzie wspomagania i towarzyszy temu wyciek oleju hydraulicznego, gdy uszkodzony jest czujnik kąta skrętu załączający elektrohydrauliczną pompę wspomagania, gdy napięcie akumulatora jest zbyt niskie.

Kontrolka kierownicy

Paląca się kontrolka kierownicy to bezpośredni sygnał o możliwej usterce przekładni kierowniczej. Kontrolka w kolorze żółtym oznacza słabsze wspomaganie natomiast kontrolka w kolorze czerwonym oznacza całkowity brak wspomagania kierownicy. Kontrolka zapalić się może gdy napięcie akumulatora jest zbyt niskie, nie ma zbieżności kół przednich, moduł wspomagania jest uszkodzony lub czujnik momentu silnika jest uszkodzony.

Regeneracja czy naprawa przekładni kierowniczej?

Jeżeli w naszym aucie nastąpi awaria przekładni kierowniczej to nie zawsze musimy ją naprawiać a możemy ją zregenerować. Regeneracja przekładni kierowniczej polega na wymianie poszczególnych elementów budowy podzespołu oraz uzupełnieniu smarów. Nie zawsze regeneracja jest opłacalna, wszystko zależy od stopnia uszkodzenia.

zdjęte koło

Właściciele auta powinni wiedzieć, że nie bagatelizuje się żadnych niepokojących lub odbiegających od normy sygnałów, jakie wysyła nam samochód. Tak samo jest w przypadku przekładni kierowniczej. Opowiada ona za „sterowanie” samochodem i przy niesprawnym działaniu może spowodować zagrożenie. Równie ważnym elementem, o którym należy pamiętać jest reduktor. Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej na ten temat, zachęcamy do przeczytania naszego wpisu – Jak rozpoznać uszkodzony reduktor?