Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Jak rozpoznać uszkodzony reduktor?

Uszkodzony reduktor to dość poważna usterka w samochodach posiadających instalacje LPG. Wielu kierowców zapomina, że składa się ona z wielu elementów a tytułowy bohater naszego artykułu zdecydowanie nie powinien być pomijany. Jest on najważniejszą częścią każdej instalacji gazowej do czwartej generacji włącznie. Potocznie nazywany również parownikiem. Jak zatem rozpoznać uszkodzony reduktor? Jakie objawy powinny wzbudzić naszą czujność?

Co składa się na reduktor?

Podstawowym elementem reduktora są membrany, ale od początku. Zacznijmy od tego, że technologia w tym temacie rozwinęła się na tyle, że posiadamy już cztery generacje parowników membranowych oraz reduktory tłokowe, czyli takie, które membran nie posiadają. Dzielimy je również na jednostopniowe i dwustopniowe oraz w zależności od sposobu zabezpieczenia na pneumatyczne i elektroniczne. Zbudowany on jest z metalowego korpusu, do którego z silnika doprowadzany jest czynnik chłodniczy, który za pomocą systemu kanalików rozprowadzany jest wewnątrz parownika. Jego zadaniem jest utrzymanie prawidłowej temperatury korpusu oraz pozostałych elementów. Reduktor posiada komorę, w której dochodzi do rozprężenia doprowadzonego przez filtr płynnego gazu. Kluczowym elementem jest membrana, dzięki której w reduktorze utrzymywane jest prawidłowe ciśnienie, a właściwie przez sprężynę, która na nią naciska. Ostatnimi elementami parownika jest zawór dolotowy oraz zawór wylotowy. Przez zawór dolotowy dostaje się gaz kiedy ciśnienie jest zbyt niskie. Przez zawór wylotowy gaz opuszcza reduktor i dostaje się do wtryskiwaczy.

Za co odpowiedzialny jest reduktor?

Reduktor ma wiele zadań, ale przede wszystkim jest odpowiedzialny za zmianę stanu mieszanki propan butanu z ciekłego w lotny. Odpowiada również za odparowywanie cieczy, redukcję ciśnienia gazu, doprowadzanie odpowiedniej ilości mieszanki tak by silnik działał prawidłowo oraz zabezpieczenie przed wypływem gazu podczas postoju samochodu. Reduktor przez niektórych nazywany jest sercem samochodowej instalacji gazowej, ponieważ bez niego samochód z instalacją LPG nie będzie się poruszał wykorzystując gaz. Warto więc o niego dbać i przy każdym przeglądzie technicznym zwrócić na niego szczególną uwagę.

Jak dobierany jest reduktor?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy reduktor dzielimy na membranowe i tłokowe, jednostopniowe i dwustopniowe oraz w zależności od sposobu zabezpieczenia na pneumatyczne i elektroniczne. W zależności od tego, jaką instalację gazową posiadamy zostanie do niej dobrany odpowiedni parownik. Będą się one od siebie różniły, ponieważ przy dopasowywaniu parownika bierze się pod uwagę również moc silnika. Zadaniem reduktora jest podtrzymanie jak najwyższych parametrów pracy silnika bez względu na jego  obciążenie. Tak więc reduktor dobrany do silnika o małej pojemności zdecydowanie nie sprawdzi się w jednostkach o większej pojemności i mocy.  Odpowiednio dopasowany parownik ma bardzo duże znaczenie, ponieważ przy wysokim obciążeniu silnika może dojść do jego oszronienia co z kolei oznacza brak możliwości zmiany stanu gazu i efektem końcowym jest zatrzymanie pracy silnika oraz brak możliwości kontynuowania jazdy. Do generacji I-III zaleca się reduktory dwustopniowe natomiast do IV generacji jednostopniowe, które posiadają jedną komorę gdzie odbywa się odparowywanie gazu i zmniejszenie jego ciśnienia podczas pracy silnika.

poziom paliwa

Objawy zużytego reduktora

Zużycie reduktora-parownika samochodowej instalacji gazowej możemy rozpoznać dzięki kilku objawom, które sygnalizuje nam auto. Należą do nich m.in.:

  • samochód samoczynnie przełącza się na benzynę
  • przy dużym obciążeniu silnika brakuje mu mocy
  • ulatnia się gaz lub wycieka płyn chłodniczy

Przyczyną takiego stanu rzeczy może być np. niedostarczenie odpowiedniej ilości gazu przez zużyty reduktor, zużycie elementów gumowych wewnątrz reduktora lub osad zatyka możliwość przepływu LPG. To jedne z najczęściej spotykanych przyczyn co nie oznacza, że dotyczą one naszego przypadku. Zawsze gdy coś dzieje się nie tak powinniśmy udać się do specjalisty, który wykona profesjonalny przegląd naszej instalacji i postawi prawidłową diagnozę.

dystrybutor paliwa

Wymiana i serwisowanie reduktora

Jak w przypadku każdego elementu w naszym samochodzie, który wymaga naprawy lub wymiany powinniśmy kierować się zaleceniami producenta. Tak samo jest z reduktorem, który zaleca się wymieniać po przejechaniu od 50 000 – 100 000 tysięcy kilometrów biorąc pod uwagę:

  • styl jazdy
  • jakość gazu
  • rodzaj silnika
  • typ instalacji

Najczęściej popełnianym błędem zwłaszcza przez młodych i doświadczonych kierowców jest odpalanie samochodu na gazie zimą. O tej porze roku auto zawsze powinno być odpalane na benzynie i dopiero po odpowiednim rozgrzaniu silnika powinniśmy je przełączyć na gaz, co zdecydowanie ułatwi pracę reduktora i wydłuży jego żywotność.

Cena reduktora

Cena reduktora zależna jest od jego mocy oraz generacji. W zależności od producenta ceny mogą wahać się w przypadku najtańszych parowników od 140-150 złotych do około 300 złotych. Więcej niż podane przez nas kwoty zapłacą właściciele samochodów z silnikami o mocy kilkuset koni. Wybierając reduktor przede wszystkim powinniśmy decydować się na te ze sprawdzonych sklepów gdzie znajdziemy produkty najlepszej jakości od sprawdzonych producentów.

tankowanie lpg

Jak sami Państwo teraz wiecie reduktor to jedna z najważniejszych części w samochodowej instalacji gazowej, bez której auto nie pojedzie dalej. Warto wykonywać systematycznie przegląd u specjalisty i nie wahać się gdy ten zasugeruje jego wymianę, ponieważ koszt nowych części jest niewielki a brak działania w tej sprawie może spowodować jeszcze większe niemiłe konsekwencje. W przypadku jakichkolwiek problemów  zapraszamy do odwiedzenia naszego serwisu oraz zachęcamy do przeczytania pozostałych wpisów na naszym blogu.