Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Instalacja LPG w samochodzie

Wielu mieszkańców krajów Europejskich (Belgia, Holandia, Wielka Brytania, Włochy) bardzo często zakłada w swoich samochodach instalację gazową. Na rynku istnieje już wiele rodzajów instalacji gazowej. Warto dowiedzieć się, która będzie najlepsza dla naszego samochodu. Ważne jest też regularne jej sprawdzanie. Czy wiesz o tym wszystko?

Rodzaje instalacji LPG

Montaż instalacji gazowej to wielka zmiana dla silnika auta. Jest to eksperyment, który może przynieść wiele dodatkowych kosztów oraz usterek. Ryzyko można zmniejszyć poprzez wybranie odpowiedniej instalacji gazowej przeznaczonej do wybranego modelu pojazdu.

Najczęściej wybieraną instalacją LPG jest sekwencyjny wtrysk gazu. Paliwo do silnika podawane jest za pośrednictwem wtryskiwaczy. Każde auto z silnikiem wolnossącym nie posiada wielkich wymagań co do założenia instalacji gazowej. Zimą wtrysk sekwencyjny gazu włącza się dopiero po kilku minutach od uruchomienia silnika. Jeśli jednak chcemy ponieść większy koszt podczas instalacji gazowej należy wybrać wtrysk ciekłego gazu, który nie rozpręża gazu i nie wykorzystuje ciepła z układu chłodzenia silnika, dzięki czemu silnik pracuje tylko kilkadziesiąt sekund na zwykłym paliwie przed przełączeniem się na gaz.

Sekwencyjny wtrysk gazu jest najczęściej wybieraną instalacją do silników z bezpośrednim wtryskiem beznzyny. Wydajność elementów, chłodzenie wtryskiwaczy benzynowych i ich cykl pracy są głównym wyznacznikiem podczas wyboru instalacji. Podczas dużej prędkości i wysokich obrotów silnika auto płynnie przełącza się ze spalania gazu na benzynę.

mechanik pod autem na podnośniku

Przegląd instalacji gazowej powinien odbywać się co najmniej raz w roku

Elementy budowy instalacji gazowej

Instalacja gazowa składa się z kilku niezbędnych elementów:

  • butla z gazem
  • przewody
  • parownik
  • wtryskiwacze podające gaz do kolektora ssącego
  • moduł elektroniczny

Zestaw tych elementów współpracuje z większością silników, które posiadają elektroniczny wtrysk benzyny (bezpośredni i pośredni) oraz z turbodoładowaniem lub bez.

W przypadku bezpośredniego wtrysku benzyny oprogramowanie i sterownik muszą być bardziej zaawansowane. Konieczny jest odpowiedni dotrysk benzyny.

Zalety i wady instalacji gazowej w samochodzie

Każda zamontowana instalacja w samochodzie wymaga odpowiedniego jej użytkowania. Zarówno klimatyzacja powinna być używana również zimą w celu zapewnienia odpowiedniego smarowania sprężarki przez cały rok, tak samo instalacja gazowa musi być zamontowana prawidłowo i odpowiednio używana. Paliwo gazowe spalane jest w wyższej temperaturze niż inny rodzaj paliwa. Każdy silnik posiada swoją rezerwę termiczną i to od niej zależy, czy montaż instalacji gazowej się opłaca.

Instalując butlę z gazem możemy ją używać przez 10 lat. Nie oznacza to jednak, że po upływie tego czasu nadaje się ona tylko do wyrzucenia. Możemy butlę zalegalizować ponownie na kolejne 10 lat.

Zaletą są także mniejsze koszty co miesięcznego utrzymania samochodu. Koszty LPG są o połowę mniejsze niż koszty benzyny czy ropy.

Ile kosztuje założenie gazu

Koszt instalacji gazowej uwarunkowany jest od pojemności silnika, liczby cylindrów a także od marki instalacji. Koszt założenia instalacji gazowej mieści się między 2300 zł do 3000 złotych. Niektóre silniki potrzebują wydania większej kwoty (około 4000 zł- 5000 zł) w celu uzyskania lepszej wydajności spalania gazu.

Koszt założenia instalacji LPG w aucie z bezpośrednim wtryskiem waha się od 3300 zł. do 6000 zł. Nie każdą instalację można zamontować w danym samochodzie, gdyż są programowane do wybranych pojazdów. W Polsce są firmy, które specjalizują się w opracowaniu specjalnej instalacji gazowej do wybranego modelu samochodu.

Koszty spalania gazu w samochodzie

Silnik zawsze spala więcej gazu niż benzyny. Trudno powiedzieć dokładnie ile wynosi spalanie gazu podczas jazdy. Bezpiecznie przyjmuje się współczynnik 1,3 na niekorzyść gazu.

tabela z kosztami spalania gazu

Średnie koszty spalania paliw przy uwzględnieniu aktualnych cen oraz współczynnika 1,3 w przypadku LPG

stacja benzynowa nocą

Na stacji paliw warto poprosić obsługę do napełnienia gazu

Legalizacja butli LPG

Legalizacja butli LPG w samochodzie to nie tylko udanie się do mechanika i założenie gazu. Wymaga to także posiadania wielu dokumentów, a także udanie się do wydziału komunikacji po wpis do dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu. Serwis musi dać kierowcy:

  • wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu
  • atest zbiornika gazowego (paszport butli)
  • fakturę lub rachunek za montaż instalacji

Te dwa pierwsze dokumenty będą potrzebne podczas corocznego badania technicznego pojazdu na stacji kontroli pojazdów. Jednak bez wszystkich dokumentów nie uda się zalegalizować układu LPG.

Legalizację musimy przeprowadzić, gdy skończy się termin eksploatacji, sprowadzamy auto z zagranicy lub uczestniczyliśmy w kolizji drogowej. Badana jest powłoka zewnętrzna zbiornika oraz rewizja wewnętrzna. Ważne jest także sprawdzenie wytrzymałości ciśnieniowej zbiornika. Jeśli butla jest uszkodzona, są nieczytelne oznaczenia na tabliczce znamionowej butli, oznaczenie Koniec Eksploatacji (K.E.) legalizacja butli staje się niemożliwa.

Ile kosztuje legalizacja butli LPG

Koszty mogą różnić się w zależności od rodzaju zbiornika i jego wieku. Zazwyczaj koszt homologacji butli nie powinien przekraczać 250 złotych.

Natomiast koszt nowej butli z gazem wynosi około 400 zł. Warto też doliczyć do tego robociznę oraz wymianę wielozaworów. Zakup nowej butli z wymianą może kosztować około 500-600 złotych.

tankowanie lpg do czerwonego auta osobowego

Instalacja gazowa napełniana jest w tylnym zderzaku samochodu

Serwis instalacji LPG

Instalację gazową należy co najmniej raz w roku poddać przeglądowi. Po okresie jesienno zimowym, gdy eksploatacja samochodu wzrasta, poszczególne elementy układów w samochodzie mogą ulec zużyciu. Koszt przeglądu może wynosić około 100- 200 złotych.

Ważne jest sprawdzenie filtrów, które pełnią bardzo ważną rolę w samochodzie. Powstające zanieczyszczenia są bardzo niepożądane, gdyż paliwo przechodzi dość długą drogę do komory spalania. Ważne jest, aby filtr był czysty, gdyż bardzo ułatwia to pracę silnika.

Reduktor ma za zadanie obniżenie ciśnienia gazu dostarczanego ze zbiornika do silnika i jego zmianę z ciekłego na gazowy. W przypadku uszkodzenia reduktora warto zastanowić się nad kupnem nowego, gdyż często koszty samej naprawy są bardzo podobne do kosztów naprawy starego reduktora.

Elektroniczny sterownik, który ma za zadanie dozowanie ilości gazu dopływającego do cylindrów. Współpracuje on z komputerem sterującym pracą silnika. Warto jednak podłączyć komputer samochodu z komputerem diagnozującym, aby sprawdzić czy wszystkie funkcje działają prawidłowo. Kosz takiego podłączenia do komputera wynosi około 50 złotych.

Gumowe węże mogą z czasem być nieszczelne w miejscu ich połączeń. Mogą także pojawiać się małe otwory, co powoduje ulatnianie się gazu. Koszt wymiany gumowego węża to zaledwie około 10 złotych.

Zbiornik LPG ma okres eksploatacji wynoszący 10 lat. Po upływie tego czasu trzeba poddać go ponownej legalizacji lub wymienić na nowy. W pojemniku wytwarzane jest spore ciśnienie, które musi być sprawdzanie tylko w warsztacie z uprawnieniami do serwisu instalacji LPG. Koszt legalizacji wynosi około 300-400 złotych, a zakup nowej butli to 300- 600 złotych.

Warto pamiętać o tym, aby raz w roku sprawdzić swoją instalację gazową. Trzeba dobrze zastanowić się przed założeniem LPG czy ma to sens i jest opłacalne podczas użytkowania samochodu. Niewłaściwe użytkowanie oraz brak serwisu przyczynia się do częstych napraw  jednak koszty zużycia paliwa są znacznie niższe niż przy użyciu paliwa 95, 98 czy ON.