Fakty i mity instalacji LPG
Samochody z zamontowaną instalacją LPG cieszą się dużą popularnością w naszym kraju. Nikogo nie dziwi instalacja założona do aut osobowych, SUV czy terenowych. Mimo, że złośliwi twierdzą, że jeśli kogoś stać na auto za 80 tysięcy, to powinno go być również stać na paliwo do tego auta, to jednak ci oszczędni mają więcej w portfelu.
I to głównie cena paliwa i koszty podróży przemawiają za montażem instalacji LPG w samochodzie. Jedno jest pewne, ludzie, którzy raz już jeździli samochodami z zamontowaną instalacją, często do niej wracają, kupując auta zagazowane lub decydując się na założenie instalacji w nowym pojeździe. To świadczy o tym, że zalety jazdy na tym paliwie przeważają nad wadami.
Przeciwnicy instalacji straszą zniszczeniem silnika i wadliwymi instalacjami. Prawdą jest, że gaz spala się w wyższej temperaturze niż benzyna. Jest też bardziej suchy, co przekłada się na zużycie cylindrów. Jednak, duże wymagania dotyczące sprawności instalacji, wymóg przeglądu instalacji co 10 do 15 tysięcy kilometrów, konieczność sprawdzania szczelności, wymiana filtra, kontrola na stacji diagnostycznej, a przede wszystkim, czynności owe wykonywane w profesjonalnym zakładzie montażu instalacji, dają gwarancję, że nic złego z autem nie będzie się działo.
Przeciwnicy aut zagazowanych straszą, że w większości podziemnych parkingów w Poznaniu i innych polskich miastach, autem zagazowanym nie możesz wjechać. Fakt, gaz, cięższy niż powietrze, może wyciec z uszkodzonej instalacji i zgromadzić się w nisko położonych zagłębieniach terenu, grożąc wybuchem. Ale jest dużo miejsc w parkingach na wolnym powietrzu.
Sporna jest również kwestia wydajności gazu. Gaz nie jest paliwem, które podlega certyfikowaniu, a co za tym idzie, może mieć inny skład na innej stacji, co wiąże się z różną liczbą oktanową, inną wydajnością energetyczną. Wpływ na wysokość spalania ma nawet temperatura otoczenia, gdzie, paradoksalnie, więcej spala się latem, w cieplejsze dni. Faktem jest też, że jazda na gazie osłabia nieco moc samochodu. Z doświadczenia jednak wiemy, że spadek mocy jest minimalny.
W przypadku, gdy decydujesz się na zakup auta z zamontowaną już instalacją LPG, musisz ją dokładnie przed zakupem sprawdzić. Konieczne jest sprawdzenie auta podczas jazdy na LPG, a w warsztacie, stanu instalacji oraz jej dokumentacji.
Największe możliwości oszczędzania na kosztach przejazdu daje instalacja sekwencyjna, umożliwiająca odpalanie samochodu na benzynie i samodzielnie przełączająca się na LPG po osiągnięciu optymalnej temperatury. Koszt jej założenia to wydatek rzędu od 2500 do 3000 PLN. Różnice wynikają z zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, od zastosowanych wtrysków, położenia wlewu gazu czy położenia butli, która musi być raz na 10 lat homologowana, a jej żywotność nie może przekroczyć 20 lat. Koszt założenia instalacji zwraca się najczęściej w ciągu roku, a na naszym kalkulatorze można wyliczyć przypuszczalne oszczędności w indywidualnym przypadku.
Jazda zagazowanym autem wcale nie odbiera przyjemności prowadzenia, spadek mocy pojazdu jest minimalny. Jest to też jazda bezpieczna, przy zachowaniu warunków serwisowych. Gaz znajduje się wstanie płynnym w butli i … no przecież … nie słyszy się wcale o wybuchających masowo samochodach z instalacją gazową.