Klimatyzacja samochodowa jest bardzo ważną częścią każdego pojazdu, ale trzeba dbać o to, by zawsze działa poprawnie i bez żadnych kłopotów. Wielu kierowców bagatelizuje jej działanie, nie poddaje klimatyzacji serwisowaniu, co w efekcie może doprowadzić do skrócenia jej żywotności.
Jej działanie polega na tym, że w komorze silnika znajduje się sprężarka, przy pomocy której gaz zamienia się w ciecz. Ciecz trafia do chłodnicy, później zaś do parownika. W parowniku ciecz rozpręża się i dzięki temu ze stanu ciekłego przechodzi w gazowy (czemu zawsze towarzyszy spadek temperatury). Samochodowa klimatyzacja działa w trudnych warunkach, bo narażona jest na: wilgoć, duże skoki temperatury oraz drgania. To wszystko dość szybko może sprawić, że w układzie pojawią się nieszczelności. Zazwyczaj zdarza się również tak, że nawet ze sprawnych układów może ubywać czynnika chłodzącego. Przenika on bowiem przez uszczelki czy przewody klimatyzacji. Brak czynnika chłodzącego (ale też jego nadmierne rozrzedzenie) może doprowadzić do awarii jednego z najważniejszych elementów klimatyzacji – czyli sprężarki (która jest dość droga). Duża liczba kierowców uważa, że skoro klimatyzacja „jakoś działa”, nawet jeśli gorzej, niż wcześniej, to nie trzeba jej serwisować. Jest to duży błąd, gdyż pobieżna diagnostyką układu i uzupełnienie ubytków czynnika chłodzącego nie kosztuje wiele, ale po zaniedbaniach naprawa lub wymiana kompresora oznacza wydatek kilku tysięcy złotych. Przegląd klimatyzacji samochodowej należy wykonać przynajmniej raz w roku np. przed sezonem letnim, kiedy będzie pracowała ona najbardziej intensywnie.
Warto tutaj zaznaczyć, że klimatyzacji należy używać systematycznie, to znaczy przez cały rok. Długie przestoje w działaniu skracają bowiem żywotność sprężarki. Pierwszymi problemami z klimatyzacją są zazwyczaj: jej nieszczelność (spowodowana korozją chłodnicy, przewodów ciśnieniowych czy sprężarki) albo uszkodzenia mechaniczne. Do czego może doprowadzić nieszczelność? Przede wszystkim do „wyciekania” z układu środka roboczego, ale także niechcianego opróżniania go ze środka smarnego (co przy spadku ciśnienia po jakimś czasie uszkadza sprężarkę). Miejsce, w którym układ jest nieszczelny może zostać sprawdzone przez fachowców przy pomocy specjalnego czynnika z dodatkiem barwnika UV, który pojawia się w miejscach wycieku, a widać go właśnie w świetle promieniowania ultrafioletowego. W układzie klimatyzacji należy sprawdzać też (i wymieniać) filtr kabinowy oraz czyścić parownik. Ten ostatni narażony jest bowiem na osadzanie się w nim drobin kurzu, a nawet grzyba. Zaniedbania w tym względzie mogą doprowadzić do konieczności wymontowania parownika. Jest to ważne również dlatego, że zanieczyszczona klimatyzacja może prowadzić do kłopotów zdrowotnych (najczęściej do alergii, a w skrajnych przypadkach do grzybiczego zapalenia płuc).
Najlepszą opcją jest oczywiście regularne poddawanie klimatyzacji przeglądowi w miejscu, które zajmie się tym w najbardziej fachowy sposób. Tego rodzaju serwis polega na sprawdzeniu szczelności całego układu oraz panującego w nim ciśnienia. Czasem dolewany jest olej albo czynnik chłodzący. Sprawdza się wtedy także szczelność przewodów (i innych elementów układu), stan pasków i kół pasowych, odgrzybia parownik i wymienia filtr kabinowy. W sytuacji kiedy przeglądy nie są regularne, mogą pojawić się awarie. Można tutaj wymienić:
Kiedy w swoim aucie zauważy się powyższe objawy, należy niezwłocznie udać się do fachowca, który zajmie się awarią i przywróci klimatyzację do poprawnego działania.