Koszty paliwa są zazwyczaj głównym składnikiem wydatków związanych z eksploatacją samochodu. Opłacalność źródła napędu nie kończy się jednak na wizytach na stacji benzynowej, istotne są także związane z nim koszty serwisu. Rynek motoryzacyjny coraz bardziej odwraca się od silników diesla, których koszty napraw są niezwykle wysokie a ponadto nie są w stanie spełnić ostrych norm ekologicznych. Coraz częściej kierowcy decydują się na zakup tańszego w eksploatacji oraz znacznie bardziej ekologicznego LPG.
Decyzja o zakupie samochodu bardzo często podejmowana jest na podstawie kalkulacji dotyczących kosztów paliwa. Nie są to łatwe szacunki, ponieważ ceny paliw zmieniają się niezwykle często. Wahania, które możemy zaobserwować z dnia na dzień nie są może imponujące, ale w skali roku benzyna oraz diesel często drożeją, tanieją i znów drożeją itd. – w ciągu roku najczęściej wahania sięgają kilkudziesięciu groszy na litrze. Dokładne ceny na stacjach paliw kształtowane są przez szereg czynników, m.in wpływają na nie światowe notowania ropy naftowej.
Światowy rynek ropy podlega wpływom popytu i podaży. Ceny kształtowane są poprzez zmniejszony popyt, np. w wyniku światowej pandemii czy napiętej sytuacji geopolitycznej. Najwięksi producenci ropy próbują utrzymywać cenę surowca na w miarę stałym poziomie poprzez odpowiednią regulację zapasów ropy. Nie są jednak w stanie tak na wszystkim zapanować, by ceny ropy nie podlegały wahaniom. Notowania cen baryłki ropy znajdują wpierw odzwierciedlenie na rynku hurtowym, następnie na cenach detalicznych. Kolejnym czynnikiem, który rzutuje na ceny paliw w Polsce jest kurs dolara, im droższy w stosunku polskiego złotego, tym więcej za paliwo zapłacą polscy kierowcy.
Ogromną część ceny paliwa – ponad jej połowę to wszystkie nakładane przez państwo opłaty i podatki. Swoją marżę dokładają także rafinerie oraz dystrybutorzy paliw. Na ostatnim etapie do ceny litra paliwa doliczają swoją marże także sprzedawcy. Podsumowując, w cenie litra paliwa koszt samego surowca wynosi jedynie około 30 procent.
Cała ta opisana powyżej procedura nie znajduje zastosowania w paliwie LPG. Nazwa popularnego gazu jest skrótem od angielskiego liquefied petroleum gas, taka mieszanka butanu i propanu sprzedawana w formie skroplonego gazu stosowana jest nie tylko jako paliwo samochodowe, ale znajduje zastosowanie także w popularnych kuchenkach gazowych czy urządzeniach grzewczych. LPG jest najtańszym paliwem wśród najpopularniejszych w Polsce paliw samochodowych. W 2020 roku średnia cena litra LPG w Polsce waha się w okolicach 2 zł.
Na cenę paliw w większości składają się koszty opłat, podatków oraz marże rafinerii, dystrybutorów i sprzedawców
Cenione dotychczas ze względu na ekonomię silniki diesla tracą na popularności. Kierowcy w dalszym ciągu doceniają niskie spalanie oleju napędowego, jednak coraz częściej obawiają się potencjalnych kosztów napraw, które w przypadku silników wysokoprężnych mogą być naprawdę wysokie. Sama eksploatacja takiej jednostki może wiązać się z ogromnymi kosztami, wydatki związane z notoryczną wymianą filtra cząstek stałych, zużytym sprzęgłem dwumasowym czy uszkodzoną turbiną liczone są w tysiącach złotych.
Samochody napędzane silnikiem diesla wiążą się z jeszcze jedną, ogromną wadą – specyficzną i wysoką emisją niechcianych składników spalin, zwłaszcza sadzy i tlenków azotu. Najbardziej nowoczesne technologie stosowane w silnikach wysokoprężnych po części radzą sobie z tym problemem i spełniają wymagane europejskie normy, jednak są niezwykle drogie i naprawdę kłopotliwe w eksploatacji. Popularny DPF – filtr cząstek stałych (sadzy) najczęściej wymaga dynamicznej jazdy samochodem w trasie, w przeciwnym wypadku nie oczyszcza się samoczynnie i dochodzi do jego szybkiego zapchania. Inne technologie wymagają np. okresowego uzupełniania specjalnie dedykowanych, nie najtańszych płynów, które oczyszczają tego typu filtry. Niestety cała konstrukcja osprzętu współczesnych diesli związana jest głównie z ostrymi wymaganiami ekologicznymi – wysokociśnieniowy wtrysk, wysokociśnieniowe turbodoładowanie, wytężona moc jednostkowa silnika o niskiej pojemności… Taka nowoczesna technologia okupiona jest wieloma niedogodnościami. Taki supernowoczesny silnik diesla jest minimum kilkanaście procent droższy w zakupie od swojego benzynowego odpowiednika, różnica w cenie jest tym bardziej odczuwalna, im mniejszy jest samochód. Zakup takiego supernowoczesnego, drogiego diesla może być opłacalny pod warunkiem, że kierowca jeździ dużo i na dalekich trasach. Niestety w razie awarii, które zdarzają się stosunkowo często, wymiana wszelkich nowoczesnych i superprecyzyjnych elementów osprzętu koszty naprawy mogą być ogromne. Inną zmorą właścicieli diesli jest niesławne dwumasowe koło zamachowe. To rozwiązanie, które na pierwszy rzut oka miało być genialne i rzeczywiście poprawiło komfort jazdy samochodem z silnikiem wysokoprężnym w dalszej perspektywie okazało się niezwykle wysokim kosztem eksploatacyjnym.
Oszczędne, nowoczesne silniki diesla są dość awaryjne i niezwykle kosztowne w eksploatacji
Najniższe koszty tankowania i najbardziej ekologiczny poziom spalin sprawiają, iż coraz większą popularnością cieszą się samochody napędzane LPG. W 2018 roku liczba samochodów z LPG w Polsce przekroczyła 3 miliony. Największym atutem, dzięki któremu wybór LPG jest aktualnie zdecydowanie lepszy od wyboru diesla jest znacznie niższa emisja spalin. LPG praktycznie nie wydziela sadzy i nie produkuje osadów dzięki czemu jest przyjazny środowisku.
Największą wadą LPG mogą być utrudnienia podczas zagranicznych wyjazdów. W Polsce tego typu paliwu zatankować możemy niemalże na każdej stacji, niestety w innych europejskich państwach, zwłaszcza w Skandynawii zakup LPG może być naprawdę utrudniony.
Mechanicy specjalizujący się w montażu profesjonalnych instalacji gazowych uważają, iż każdy model samochodu może zostać wyposażony w odpowiednią instalację gazową. Warto pamiętać, że skomplikowany stopień montażu związany z konstrukcją danego silnika wiąże się z wzrostem ceny usługi.
W skład samochodowej instalacji gazowej najczęściej wchodzą poniższe elementy:
Bez wątpienia zalety założenia profesjonalnej instalacji gazowej w samochodzie przeważają nad wadami. Najważniejsze atuty wyboru tego rodzaju zasilania to:
Przeciwnicy napędzania samochodów paliwem LPG twierdzą, iż gaz ma destrukcyjny wpływ na silnik i jego osprzęt. Takie tezy są całkowicie bezpodstawne, ponieważ odpowiedni dobór instalacji do jednostki i jej prawidłowe skalibrowanie w żaden sposób nie mogą zaszkodzić silnikowi. Dlatego wybór serwisu, który zamontuje instalację LPG w Twoim samochodzie powinien być przemyślany. Należy wybierać wyłącznie profesjonalne, wykwalifikowane i sprawdzone warsztaty, które posiadają odpowiednie uprawnienia i certyfikaty.
Montaż wysokiej jakości instalacji gazowej w samochodzie nie wiąże się z żadną odczuwalną różnicą pomiędzy pracą silnika na gazie lub benzynie. Bardzo istotne są nie tylko odpowiedni dobór i montaż instalacji LPG, ale i jej właściwa regulacja – każdy silnik jest inny i potrzebuje do prawidłowej pracy indywidualnie dobranych parametrów.
Podsumowując, biorąc pod uwagę aspekty ekologiczne oraz ekonomiczne znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest wybór samochodu z profesjonalnie zamontowaną instalacją LPG. Zakup diesla we współczesnych czasach jest ryzykowny, ze względu na możliwość wydzielania toksycznych spalin a także bardzo kosztowne naprawy delikatnego osprzętu silnika. Decydując się na instalację LPG polecamy jej samodzielny montaż, co daje pewność jej odpowiedniego doboru i profesjonalnego wykonania. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług, w serwisie Auto Korbas z Wysogotowa koło Poznania pracują wyłącznie najlepsi, wykwalifikowani specjaliści. Oferujemy kompleksowe usługi w postaci montażu, przeglądów oraz serwisu samochodowych instalacji gazowych i zapewniamy najwyższą jakość usług.