Menu

Wiosenny serwis instalacji LPG

Instalacja LPG w aucie to synonim oszczędnej jazdy. A jednak, aby jazda faktycznie przynosiła spodziewane oszczędności, należy ograniczyć wydatki na paliwo, a to uzależnione jest od prawidłowej pracy instalacji, którą należy regularnie serwisować. Serwis najlepiej robić na wiosnę, kiedy to po okresie jesienno – zimowym instalacja może być rozregulowana lub nawet zniszczona na skutek ekstremalnych temperatur, mrozów, opadów śniegu czy środków chemicznych. Podczas serwisu przeprowadza się oględziny instalacji oraz podłącza się ją pod urządzenia diagnozujące.

Serwis instalacji to przede wszystkim wymiana filtrów gazowych. W starszych generacjach instalacji filtr jest jeden, natomiast w nowszych dwa – filtr gazu w fazie ciekłej i filtr gazu w fazie lotnej. Filtr gazu jest odpowiednikiem filtra paliwa, zbierając wszelkie zanieczyszczenia z paliwa. Dlatego należy go wymienić, dokładnie oczyścić obudowę i zadbać o uszczelki.

Kolejną rzeczą, którą sprawdza się podczas wizyty serwisowej to reduktor, którego zadaniem jest obniżanie, czyli redukcja, ciśnienia gazu dostarczanego ze zbiornika do komory spalania. Reduktor odpowiada też za zmianę gazu ze stanu ciekłego w lotną, która musi następować na tyle sprawnie i szybko, by nie było przerw i zmian w ilości dostarczanego do komór spalania paliwa. Niesprawne reduktory można naprawiać i regenerować, jednak nie zawsze się to opłaca. W starszych generacjach koszt naprawy może być równy kosztowi wymiany na nowy. W droższych regeneracja może być zabiegiem opłacalnym, zwłaszcza, że serwis i kontrolę reduktora należy przeprowadzać w interwałach czasowych oznajmujących od 100 do 150 tysięcy kilometrów.

Elektroniczny sterownik jest kolejnym elementem, który musi zostać sprawdzony podczas serwisu. Sterowniki dozują ilość gazu dopływającego do cylindrów. Sterownika nie ma w instalacjach I generacji, natomiast cała reszta jest już w niego wyposażona. Sterownik, jak nazwa wskazuje, współpracując z szeregiem czujników i komputerem sterującym praca silnika, dawkuje ilość paliwa przekazywaną do komory spalania, a co za tym idzie, kontroluje wysokość spalania auta. Sterowniki automatycznie dostosowują się do odbieranych sygnałów, ale musi być prawidłowo skalibrowany z programami. Raz w roku należy go kontrolować i skalibrować ponownie.

Podczas oględzin instalacji koniecznie trzeba zwrócić uwagę na stan gumowych węży, które stanowią część instalacji, a które z biegiem czasu niszczeją i parcieją. Kontroluje się też popychacze zaworów regulowane ręcznie, wtryskiwacze benzynowe i gazowe, które mają wpływ na prawidłową pracę instalacji.

Zupełnie inną kwestią jest zbiornik na gaz, który ma czas eksploatacji 10 lat, po którym to czasie ponownie zalegalizować lub wymienić na nowy. Musisz na to zwrócić uwagę, kiedy kupujesz używane auto z instalacją gazową, zwłaszcza, że legalizacja wiąże się z kosztami, czyli zakupem nowego zbiornika i demontażem i montażem. Legalizacja jest konieczna głównie dlatego, że zbiornik musi wytrzymać ekstremalnie wysokie ciśnienia wewnętrzne. Legalizacją zajmują się serwisy posiadające odpowiednie uprawnienia.