Menu

Co słychać w instalacji LPG twojego auta?

Samochód wyposażony w instalację gazową często gości na serwisie. Najlepiej z racji okresowych przeglądów, ale też dlatego, że montaż instalacji równa się ingerencji w układ zasilania, co pociąga za sobą konieczność regularnej kontroli instalacji.

Niektóre z nich mogą powodować poważne problemy z autem, sprawiając, że korzystanie z samochodu utrudnione. Nie można liczyć tylko i wyłącznie na oszczędności związane z jazdą na gazie. Aby auto było sprawne, trzeba je regularnie sprawdzać i serwisować, zwłaszcza, że koszt wymiany wielu podzespołów instalacji nie jest wysoki. Wielu z właścicieli samochodów, posiadających doświadczenie z samochodami i instalacjami starszej generacji, przyzwyczajonych jest do nierównych obrotów silnika na jałowym biegu, słabszą dynamiką, sporadycznym gaśnięciem silnika.

Dzisiejsze auta to bardziej skomplikowane układy diagnostyki pokładowej, a skomplikowane systemy komputerowe trudno zintegrować z programami dotyczącymi działania gazu. Montaż i serwis instalacji wymaga wysokich kwalifikacji i wiedzy pracowników, profesjonalnego, nowoczesnego sprzętu. Często brak kompatybilności i zgrania programów, oznacza pojawienie się problemów, których nie można lekceważyć. W nieco innej sytuacji są ludzie, którzy kupują samochód, który już posiada instalację LPG. Często jest już wyeksploatowana, a samochód sprawia mniejsze lub większe problemy, trudne do zdiagnozowania.

Często również jest tak, że skoro przyczyny powstawania usterki nie można odnaleźć, to właściciel niefortunnego auta odsyłany jest od mechanika do gazownika, ze wskazaniem, że to właśnie po ich stronie leży problem. A właściciel auta jest w tym wszystkim coraz mocniej zdenerwowany.

O awariach świadczy kilka rzeczy. Żółta kontrolka check engine, w kształcie silnika, świadczy o tym, że spaliny mają niewłaściwy skład, a to mogą powodować elementy układu wydechowego lub spalania. Oznacza też zarówno awarię silnika napędzanego benzyną jak i tego napędzanego LPG. Do tego należy pamiętać, że silnik może pracować bez zmian, co jednak nie oznacza, że kontrolkę można zignorować.

W związku z ingerencją instalacji LPG w systemy komputerowe auta często pojawiają się awarie elektroniki. Monitorowanie układu wydechowego przez pokładowy system autodiagnostyki, inne parametry spalania LPG niż benzyny, powodują, zła konfiguracja systemów komputerowych, słaba konfiguracja programów, zachwianie konfiguracji to częste przyczyny zapalenia się kontrolki check engine. Inne to uszkodzony emulator wtryskiwaczy benzynowych, uszkodzenie sondy lambda, nieprecyzyjne ustawienia wtryskiwaczy gazu, ich uszkodzenie, rozregulowanie parownika, pogorszenie jego wydajności, a nawet złej jakości paliwo. Tankując LPG należy pamiętać, że czynić to trzeba u sprawdzonych dostawców, gdyż towarzysząca spalaniu ubogiej mieszanki wysoka temperatura powoduje wypalenie katalizatora oraz zaworów.

Wypalony katalizator zaś to prosta droga do awarii głowicy silnika. Posiadając auto z instalacją LPG należy zwracać uwagę na stan przepustnicy, silnika krokowego, świec czy ustawienia instalacji gazowej, w przypadku, gdy auto jest niestabilne na wolnych obrotach.

Źle skalibrowana instalacja będzie powodowała szarpanie podczas odejmowania i dodawania gazu, o prawidłowym wyregulowaniu instalacji czy zużyciu układu zapłonowego świadczyć będzie zapach gazu. Gniazdom zaworowym grozi wypalenie wówczas, gdy parownik charakteryzuje się złą wydajnością, podobnie jak wtryskiwacze.

Posiadając auto z instalacją LPG należy jednak zadbać o to, by pompa paliwa była w pełni sprawna, aby regularnie tankować benzynę i nie jeździć tylko na oparach. Często po stronie układu zasilania auta benzyną leży przyczyny problemów z rozruchem zimnego samochodu.