Menu

Jakie samochody są najlepsze pod LPG?

Nie każde auto będzie dobrze funkcjonować pod instalacją gazową. Które samochody są najlepsze pod LPG?
Już jakiś czas temu diesel przestał być w oczach wielu kierowców opłacalnym rozwiązaniem. Drogie części eksploatacyjne, a także coraz większe kwoty, które zostawiali oni na stacjach benzynowych sprawiły, że zaczęli oni poszukiwać innych rozwiązań. Znacznie mniej awaryjne okazały się auta na benzynę, a przy możliwości zamontowania na takim silniku instalacji gazowej, koszt jazdy mógł być obniżony nawet dwukrotnie. Jednak nie we wszystkich autach, które są dostępne na rynku można zainstalować LPG i cieszyć się obniżonymi rachunkami i prawidłową pracą, dlatego w tym artykule odpowiemy na pytanie, jakie auto pod LPG jest najlepsze.

Auto pod LPG – na co zwrócić uwagę?

Niektórzy właściciele pojazdów chcą zmienić rodzaj napędu samochodu po dłuższym czasie użytkowaniu auta na benzynie. Inni kupują już auto z zamiarem instalacji LPG. Jeśli wybieramy samochód pod kątem LPG, warto jest przyjrzeć się bliżej jego jednostce napędowej. Nie wszystkie bowiem – z różnych względów – dobrze działają na zasilaniu gazowym. Główną przyczyną problemów z LPG w niektórych samochodach jest jakość materiałów wykorzystanych do wykonania gniazd zaworowych. Zasilanie gazowe powoduje, że są one wystawione na bardziej intensywne i dłuższe działanie wysokich temperatur. Przy braku zastosowania odpowiednich materiałów, niektóre z nich mogą szybciej się zużywać, co dla właściciela auta będzie oznaczać kosztowne wymiany.

Jakie auto będzie zatem najlepsze pod LPG? Takie, którego silnik jest wyposażony w hydrauliczne przepychacze w układzie rozrządu. Dzięki nim możliwe jest zachowanie odpowiedniego luzu, a także zachowanie zaworów w takiej pozycji, w której mają one zawsze kontakt z gniazdami. Gniazda są elementami chłodzonymi, dlatego ich kontakt z zaworami powoduje, że łatwiej jest zachować im prawidłowe wartości temperatury i tym samym instalacja LPG nie wpływa na ich zużycie w takim stopniu, jak miałoby to miejsce w innych autach. W samochód z hydraulicznymi przepychaczami warto również zainwestować ze względów ekonomicznych – jego koszty obsługi są niższe, gdyż nie wymaga on okresowych kontroli i regulacji powstałych luzów.

Posiadanie auta z silnikiem wyposażonym w hydrauliczne przepychacze nie jest jednak warunkiem koniecznym do instalacji gazu. Jednak bez wątpienia jest ono zalecane. Poniżej przedstawiamy Wam zestawienie aut, które dobrze będą radzić sobie pod LPG.

Honda: silnik 2.0/150-156 KM

Samochody od Hondy należą do tych mało wymagających pod kątem instalacji LPG. Gaz można zainstalować w praktycznie każdym samochodzie na silniku benzynowym tego producenta. Warunkiem do prawidłowego działania instalacji LPG w Hondzie jest system lubryfikacji – smarowanie zaworów. Bez niego nawet przyjemnie działająca na gazie Honda będzie mieć dość szybko problem ze szczelnością zaworów, a to może być nie tylko dla nas kosztowne, ale również potencjalnie niebezpieczne.

Za system lubryfikacji będziemy musieli zapłacić dodatkowo, jednak zagwarantuje on nam prawidłowe działanie instalacji gazowej.

Mitsubishi: silniki 1.6 16V/98-117 KM

Podobnie, jak Honda, silniki Mitsubishi uznawane są za dobrze współpracujące z gazem. LPG z tych autach można zakładać nawet na zlecenie importera. Tutaj jednak również – jak w przypadku Hondy – spotkamy się z koniecznością wykonania montażu dodatkowego systemu zabezpieczającego przed zbyt szybkim zużyciem zaworów.

Konieczność wykonania dodatkowych systemów podwyższa koszt instalacji, jednak sprawia, że auto działa bezpiecznie i sprawnie. Dużym plusem montażu LPG na silnikach Mitsubishi jest fakt, że założoną instalacją można w łatwy sposób sterować w oparciu o sygnały z komputera jednostki napędowej lub na bazie podciśnienia w układzie dolotowym. Najlepszym rozwiązaniem dla tego rodzaju silników – które po części redukują problem związany z przegrzewaniem się zaworów – są te instalacje, które pozwalają na wtrysk gazu w stanie ciekłym. Dzięki temu temperatura zaworów nie podwyższa się w tak dużym stopniu, jak w tradycyjnych instalacjach.

Opel i Chevrolet: silnik 1.8/140 KM

Silniki Opla i Chevroleta również nie należą do zbyt wymagających, jeśli chodzi o wymagania dotyczące instalacji LPG. W typie silnika podanym powyżej nie spotkamy innowacyjnych rozwiązań technicznych, co sprawia, że możliwe jest zainstalowanie w autach wyposażonych w niego nawet starszych generacji instalacji gazowych. Są one bardziej przyjazne dla klienta pod względem ceny, co sprawia, że instalacja gazu w tych samochodach będzie znacznie tańsza niż choćby w „japończykach”. Najbardziej optymalnym wyborem dla tego typu silnika będzie instalacja z lotnym, sekwencyjnym wtryskiem gazu.

Audi, Seat, Skoda i Volkswagen: silnik 1.6 MPI/102 KM

Silnik produkcji Volkswagena bardzo dobrze sprawdza się pod instalacjami gazowymi już od wielu lat. Występuje on zarówno w Audi, Seacie, Skodzie, jak i oczywiście samym Volkswagenie. Motor bardzo dobrze znosi eksploatację na gazie, czego dowodem jest wprowadzenie u niektórych marek możliwości zainstalowania LPG już u producenta.

Citroen: silnik 2.0/140 KM

Całkiem dobrze na instalacji gazowej będzie współpracować silnik Citroena. Stary typ silnika, który został wprowadzony do produkcji w latach 90, będzie pozwalał na instalację nawet popularnych LPG w atrakcyjniejszych cenach. Nieco gorzej – jeśli chodzi o Citroena – sprawdzi się natomiast następca silnika 2.0/140 KM – 1.6 THP. Jest on wyposażony we wtrysk bezpośredni, który jest trudny do przystosowania do pracy na LPG.

Decydując się na montaż gazu na Citroenie, warto zainwestować w LPG co najmniej IV generacji, co pozwoli nam uniknąć problemów podczas eksploatacji auta – np. wystąpienia płomienia wstecznego i zapłonu w kolektorze dolotowym.

Fiat: silnik 1,4 8V/77 KM

Silnik 1.4 jest montowany w wielu samochodach Fiata. Posiada luzy zaworowe, jednak w dalszym ciągu całkiem nieźle spisuje się na zasilaniu gazowym. Bardzo dobrze wypada tutaj również silnik 1.2 8V i 1.1 8V, które spotykane są w samochodach Dacii i Fiata. Silniki Fiata wyposażone są w 8-zaworowy rozrząd i prostą konstrukcję. Dodatkowo, regulacja zaworów jest stosunkowo łatwa i tania. Co więcej, sam producent oferuje dla nowych samochodów możliwość wyposażenia ich w instalację gazową, co potwierdza niejako fakt, że auta te bardzo dobrze funkcjonują na tego rodzaju zasilaniu.

Ford: silnik 1.6/105-125 KM

Nowszy silnik Forda 1.6/105-125 KM – w przeciwieństwie do swoich poprzedników – całkiem nieźle radzi sobie z gazem. Dawniej w Fordzie bardzo problematyczne przy instalacjach gazowych były zawory, które szybko się nagrzewały i zużywały. W obecnych silnikach takich, jak 1.6/105-125KM możemy pokusić się o instalację gazu, jednak pod warunkiem, że będzie ona umożliwiała wtrysk substancji w fazie ciekłej. Dzięki temu trwałość głowicy, jak i zaworów nie będzie zagrożona. Koszt instalacji gazu z wtryskiem w stanie ciekłym jest wyższy niż w przypadku innych instalacji, jednak z pewnością zagwarantuje bezpieczeństwo i wytrzymałość jej działania.