Menu

Pasek rozrządu – czym grozi jego zerwanie

Większość kierowców wie, że pasek rozrządu należy wymieniać regularnie, zgodnie z zaleceniami producentów, a także po kupnie używanego auta. Jeśli dojdzie do jego zerwania, szkody mogą być nieodwracalne. W niektórych silnikach wymiana jest prosta, w innych zdecydowanie bardziej skomplikowana, wymagająca wizyty na warsztacie.

Pasek rozrządu to dziś najczęściej łańcuch lub gumowy pasek zębaty. Łańcuch uchodzi za bardziej trwały i niezawodny, jednak, niezupełnie jest to prawda. W dzisiejszych czasach, gdy jakość spada na rzecz ceny, materiały używane do produkcji metalowego paska nie są wysokiej jakości, a to pociąga za sobą możliwości uszkodzeń łańcucha. Do tego, łańcuch wymaga ciągłego smarowania, więc każdy wyciek smarowidła stanowi ogromne zagrożenie dla rozrządu. Faktem jest, że niegdysiejsze łańcuchy,stosowane choćby w autach Mercedesa, były niemal nieśmiertelne. Stąd też opinia o trwałości łańcuchów i ich przewadze nad gumowym paskiem.

A jednak pasek ma również swoje zalety. Lekkość, cicha praca, brak konieczności smarowania. Należy tylko pamiętać o zalecanych przez producentów interwałach dotyczących wymiany. Producenci zalecają wymianę między 80 a 120 tysięcy kilometrów i nie rzadziej niż 5 do 6 lat. Dlaczego? Otóż guma, z jakiej wykonane są paski zębate, ulega nie tylko uszkodzeniem podczas intensywnej pracy, ale też starzeje się z czasem. tracąc swoje właściwości. Wymienić należy również paski, które miały kontakt z paliwem lub olejem, nawet krótkotrwały. Tak więc, jeśli poci się uszczelka pod głowicą, pasek również należy zmienić i nie jest to fanaberia mechanika, czy chęć narażenia klienta na koszty, ale troska o rozrząd naprawianego pojazdu i kieszeń jego właściciela.

Pasek rozrządu odpowiada nie tylko za sam rozrząd, ale też napędza często pompę wody. Często jest tak, że zachodzi konieczność wymiany całego kompletu, bez względu na to, co pierwsze odmówiło posłuszeństwa. Wadą paska zębatego jest brak sygnałów ostrzegawczych awarii. Jego przeskok lub pęknięcie zawsze jest zaskoczeniem dla kierowcy, najpierw słychać metaliczny stuk, a potem zapalają się kontrolki, a następnie auto staje. Łańcuch rozrządu ostrzega przed awarią, głośnym brzękiem, gruchotem, które, dla czujnego kierowcy, są niezwykle czytelne. Skala spustoszeń widoczna jest dopiero po rozebraniu silnika. Czasem zniszczenia są niewielkie czasem wałek rozrządu wychodzi górą, rozbijając pokrywę zaworową.

Kiedy pasek przestaje zsynchronizować ruch zaworów z ruchem tłoków, w ciągu ułamka sekundy dochodzi do ich zderzenia. Czasem zniszczenia są niewielkie i wystarczy nałożyć nowy pasek i po problemie. Najczęściej jednak zniszczeniu ulegają zawory, trzeba je wymienić, zregenerować pozostałe elementy głowicy. Czasem bloki i tłoki są zrujnowane, bo zerwaniu uległy grzybki zaworów, wpadając do cylindrów. Jeśli zniszczeniu uległy korbowody i panewki, silnik nadaje się do wymiany, ale na pewno nie do naprawy.