Menu

Lato trwa, zadbałeś o klimatyzację?

Lato trwa, upalne dni za nami i przed nami, a wielu z nas dziś nie wyobraża sobie jazdy samochodem bez klimatyzacji. Nie zawsze jednak pamiętamy o regularnym serwisie i konserwacji, nie wspominając o przygotowaniu klimatyzacji do sezonu letniego.

Tymczasem, w momencie, gdy zaczynamy klimatyzacji używać prawie cały czas, okazuje się, że nie jest ona do końca sprawna. Wówczas przypominamy sobie, że ostatni serwis klimy miał miejsce za zamierzchłych czasów, których już najstarsi nas nie pamiętają. Nic dziwnego, że klimatyzacja nie działa lub działa co najmniej słabo, albo wydobywa się z niej nieładny zapach lub jej działanie powoduje u ciebie ustawiczne kichanie.

Najszybciej wszystkie niedociągnięcia klimatyzacji wyłapują osoby, które używają jej przez cały czas. Ostatecznie, nie każdy docenia zimową zaletę klimatyzacji, która skutecznie oczyszcza szyby z pary wodnej.

Klimatyzacja nie działa lub bardzo słabo chłodzi

Jeśli klima nie działa, to sugeruje awarię któregoś z podzespołów klimatyzacji, natomiast, jeśli chłodzi słabo, oznacza konieczną wizytę w serwisie. Tam serwisanci sprawdzą, czy czynnik chłodzący znajduje się w układzie, zwłaszcza, że przyjmuje się, iż z roku na skutek eksploatacji ubywa około 15 procent czynnika, co oznacza, że po kilku latach nie ma go w układzie za wiele. Gorzej, że niewielka ilość czynnika ma wpływ na smarowanie sprężarki przez olej, który dodawany jest do czynnika, dla zapewnienia jej właściwych warunków pracy.

Właściwości higroskopijne czynnika chłodzącego

Właściwości higroskopijne czynnika chłodzącego oraz niektórych olejów dodawanych do układów klimatyzacji powodują, że w klimatyzacji pojawia się wilgoć, przenikająca do układu przez przewody elastyczne. Mimo, że układ jest szczelny, to wilgoć w nim jest, co oznacza gorsze działanie klimatyzacji, ale też pogorszenie smarowania sprężarki. W konsekwencji układ może zamarzać, zwłaszcza zawór rozprężny, a to niesie za sobą ryzyko awarii.

Brak czynnika chłodzącego w klimatyzacji

Brak czynnika chłodzącego w klimatyzacji sugeruje nieszczelność układu. Zwłaszcza, gdy ubytki mają miejsce w dopiero niedawno napełnionej klimatyzacji, nieszczelności należy posłuchać. Jeśli nieszczelność jest w miarę duża, znajdziesz się ją na “słuch”, niewielkie nieszczelności wykrywa się za pomocą barwnika dodawanego do czynnika. Barwnika nie wolno nadużywać, ponieważ klimatyzacja, a zwłaszcza kompresor, go nie lubi.

Zepsuta chłodnica klimatyzacji

Zepsuta chłodnica klimatyzacji to gorsza wydajność klimatyzacji, utrudnienia w pracy kompresora, który może się zaciąć lub zepsuć, podczas prób samoczynnego uruchamiania. Chłodnica, to element umieszczony z przodu auta, chłodzony powietrzem i wentylatorem, narażony na uszkodzenia mechaniczne, korozję i zanieczyszczenia.

Zepsuty parownik klimatyzacji

Zepsuty parownik, czyli skraplacz klimatyzacji to nieprzyjemny zapach. Parownik to element, który odpowiada za skraplanie się wody i tworzenie pod autem kałuż wody z układu. Aby pozbyć się przykrego zapachu należy sprawdzić skraplacz, ale też regularnie czyścić, odgrzybiać i ozonować klimatyzację. Należy tu również regularnie wymieniać filtr z przeciwpyłkowy.