Menu
  • Regeneracja przekładni kierowniczych

Jak prawidłowo i bez ryzyka tankować LPG?

Dzięki pojawieniu się możliwości samodzielnego tankowania LPG, proces ten został znacznie ułatwiony. Bardzo ważne jest jednak to, aby postępować zgodnie z instrukcją obsługi. Jak bezpiecznie tankować LPG?

Jak tankować LPG i to bez ryzyka?

Odkąd na stacjach paliwa pojawiła się możliwość tankowania LPG, kierowcy zaczęli zastanawiać się nad zagrożeniami podczas wizyty na stacji. Oczywiście sama obsługa urządzenia nie jest skomplikowana, jednakże źródłem poważnego zagrożenia jest sam sposób działania instalacji. Nic dziwnego, że wiele osób cały czas ma opory przed samodzielnym tankowaniem LPG i korzysta z pomocy wykwalifikowanych pracowników stacji paliwowych. O jakim zagrożeniu jest zatem tutaj mowa? Chodzi tutaj przede wszystkim o niebezpieczeństwo związane z ulatnianiem się gazu, co w praktyce grozić może nawet eksplozją. Wystarczy bowiem mała iskra czy chociażby wyładowanie elektryczne podczas zamykania drzwi w samochodzie, aby doszło do prawdziwego nieszczęścia. Należy również pamiętać o tym, że sam kontakt ciała z gazem jest niebezpieczny i w efekcie może dojść go bolesnego odmrożenia kończyn.

Na szczęście od roku 2013 powyższe problemy zostały rozwiązane, gdyż wprowadzono możliwość samodzielnego korzystania z dystrybutorów LPG, co jest całkowicie bezpieczne pod warunkiem, że na stacji paliw znajdują się specjalnie dostosowane do tego urządzenia. Wymieniono zarówno pistolety, jak i całe dystrybutory w niektórych przypadkach. Na każdej stacji pojawiło się także wyposażenie przeciwpożarowe, a pracownicy stacji muszą przejść szkolenie na wypadek sytuacji alarmowych. Samoobsługowe stanowisko można poznać po specjalnych oznaczeniach i pistoletach wyposażonych w zabezpieczenia chroniące przez niekontrolowanym wyciekiem gazu. Wystarczy, że pistolet zostanie nieprawidłowo podpięty przez kierowcę czy też zbyt wcześnie odpięty od zaworu, a przepływ LPG zostanie zablokowany. Takie innowacyjne rozwiązanie pozwala na bezpieczne tankowanie, bez konieczności czekania na to, aż zjawi się przy urządzeniu pracownik stacji. Dodatkowym środkiem bezpieczeństwa jest zainstalowany na stacji nadzór wizualny, czyli kamery CCTV, dzięki czemu pracownicy mogą obserwować , co dzieje się na poszczególnych stanowiskach do samodzielnego tankowania płynnym gazem.

Instrukcja tankowania LPG – obowiązkowo do przeczytania

Osoby niemające doświadczenia w tankowaniu LPG, powinny najpierw dokładnie zapoznać się z instrukcją obsługi, dzięki czemu można uniknąć nieprzyjemnych w skutkach sytuacji. Oczywiście na każdym dystrybutorze znajduje się instrukcja, dzięki czemu można uniknąć popełnienia ewentualnych błędów. Urządzenia te zostały tak skonstruowane, aby samodzielne tankowanie było bezpieczne, jednakże w razie wystąpienia jakichkolwiek problemów czy wątpliwości, należy poprosić o pomoc obsługę, co można zrobić za pomocą znajdującego się przy dystrybutorze przycisku. Jak zatem wygląda tankowanie LPG?

  • Pierwszym krokiem jest wyłączenie silnika samochodu.
  • Następnie należy zaciągnąć hamulec ręczny.
  • Kolejnym krokiem jest umieszczenie pistoletu w zaworze wlewowym i zapięcie go we właściwej pozycji.
  • Potem należy zacisnąć dźwignię i zablokować ją, unosząc pomarańczowy element.
  • Po naciśnięciu i przytrzymaniu przycisku na dystrybutorze, zawór automatycznie zablokuje dopływ gazu, po wypełnieniu się zbiornika do poziomu 80%.
  • Po zatankowaniu, należy zwolnić blokadę i wypiąć pistolet.
  • Na koniec należy odłożyć pistolet we właściwe miejsce.

Kierowco zachowaj ostrożność!

Chociaż samoobsługowe stanowiska pozwalają na bezpieczne tankowanie LPG, to jednak zawsze należy mieć się na baczności i zachować ostrożność. Nawet niewłaściwe trzymanie pistoletu czy też niedopilnowanie jego prawidłowego odpięcia od zaworu, może skończyć się dla kierowcy tragicznie. Podczas tankowania LPG nie można się spieszyć, ale zawsze wprowadzać pistolet do zaworu powoli. Należy także zadbać o to, aby dokładnie go zapiać. Rozpocząć tankowanie można dopiero po upewnieniu się, że został on zablokowany i zabezpieczony. Ostrożność należy zachować również przy wpinaniu i wyciąganiu pistoletu, po ustaniu przepływu gazu. Dlatego też należy cały czas mieć na uwadze informacje ukazujące się na dystrybutorze.

Nie cena, ale przede wszystkim jakość

Atrakcyjnie niska cena LPG z pewnością działa jak wabik na kierowców, jednakże to nie tym parametrem powinni się oni przede wszystkim kierować. Właściciele samochodów wyposażonych w instalację LPG powinni bardzo uważać podczas tankowania. Niezwykle ważne jest to, jaki skład posiada dana mieszanka. W przypadku jazdy na tańszym propan-butanie, ale o niewłaściwych właściwościach, wiele się ryzykuje. Takie postępowanie może przyczynić się do uszkodzenia nie tylko instalacji zasilającej, ale nawet samego silnika. Najlepiej więc postawić na renomowane stacje paliw, które oferują wysokiej jakości gaz. Oszczędność w tym przypadku może bowiem okazać się wręcz zgubna dla kierowcy. Warto wiedzieć, że niskiej jakości gaz nie tylko może być zanieczyszczony, ale dodatkowo skrapla się zbyt wcześnie podczas samego transportu w układzie zasilania. Skutkuje to duszeniem się i gaśnięciem silnika podczas jazdy. Z kolei wilgoć przyczynia się do rozwoju korozji na metalowych częściach. Postępująca korazja może zniszczyć także system zasilania i doprowadzić do uszkodzenia silnika. Tankowanie mieszanką gazu o nieprawidłowych parametrach, po pewnym czasie może przyczynić się do wytrącania się oleistej substancji w parowniku czy we wtryskiwaczach.